Reis- & wandelverslagen
2009 - De Loire

2009 - Paasvakantie aan de Loire

Nadat we in 1998 met de mobilhome naar Noorwegen zijn gereisd, leek het ons eens leuk om samen een weekje met een gehuurde mobilhome op stap te gaan. Omwille de periode van het jaar, waarbij het weer nog onstabiel kan zijn, hebben we bewust een zuidelijke bestemming gekozen die echter niet te ver weg was en waar we op 1 week tijd toch een interessante rondrit konden maken. Onze keuze viel finaal op de Loire-streek.

De streek

De Loire is de langste stroom van Frankrijk (ca. 1000 km) en loopt volledig over Frans grondgebied. De stroom ontspringt in de Cevennes en bespoelt onderweg Nevers, Sancerre, Orléans, Blois, Tours, Saumur, Angers en Nantes om dan in de Atlantische Oceaan uit te monden bij St.-Nazaire. De stroom is slechts bevaarbaar vanaf Sancerre en dan nog alleen in het natte seizoen. In het droge seizoen zijn er heel veel zandbanken met vervaarlijk drijfzand.

De boorden van de beneden-Loire, Le Val de Loire of de Loirevallei, kreeg de bijnaam 'Hof van Frankrijk' omdat er, naast de landbouw, ook een rijke verscheidenheid van allerlei soorten vruchten, groenten en primeurs voortgebracht worden. Zulks is niet te verwonderen als men weet dat de Loirestreek in vroegere jaren regelmatig werd overstroomd en dat het water een zeer vruchtbare grondlaag heeft achtergelaten. Daarenboven is het klimaat er sterk beïnvloed door de zeewinden die de winters zachter en de zomers frisser maken. De Loirevallei is ook bekend voor zijn champignonteelt in de streek van Saumur.

Geschiedenis

In het jaar 1428 was het invallende Engelse leger tot aan de poorten van Orléans opgerukt. Frankrijk zou de nederlaag leiden en de toenmalige koning Karel IV, achtte het raadzaam zijn Louvre (residentie in Parijs) te verlaten en veiliger oorden op te zoeken. Zo trok hij met zijn hele hofhouding naar het kasteel van Chinon. Dit tijdelijk bedoelde oponthoud in de rustige Loirevallei viel zo goed in de smaak dat de Franse koningen er bijna gedurende 200 jaar hun uitverkoren verblijfplaats van maakten (tot Hendrik III in 1590).

Gedurende de 15de en de 16de eeuw werden heel wat nieuwe kastelen gebouwd, deels door de koning zelf, deels door de Franse adel en de rijke ambtenaren die onder elkaar wedijverden voor het mooiste kasteel. Kunstenaars van gans Europa werden aangetrokken voor het versieren van de kastelen. Zo is o.a. de schilder en beeldhouwer Leonardo da Vinci naar Amboise gekomen en is daar gestorven en begraven.

Van de prachtige antieke meubelen, schilderijen, beeldhouwwerken en wandtapijten (meestal gemaakt in Doornik en Brussel) zijn vele nog in de kastelen te bezichtigen. Volgens de grillen van de koning werd de hofhouding verplaatst van het ene kasteel naar het andere, vanzelfsprekend werd hier een zeer luxueus leven geleid.

Alle kastelen zijn de moeite waard om te bezoeken, hetzij voor hun bouwstijl, hun interieur of hun tuinen. Elk kasteel heeft zijn eigen verhaal van amoureuse avonturen, samenzweringen, onthoofdingen en andere bewogen episodes, die dikwijls een invloed hebben gehad op het verloop van de Franse geschiedenis.

Na een woelige periode van onlusten allerhande, o.a. de godsdienstoorlogen en de bloedige St.-Bartholomeusnacht waarbij de protestanten werden uitgemoord, kon Hendrik IV uiteindelijk rust en vrede brengen. Dat was rond het einde van de 16de eeuw. Meteen ook het einde van de glansperiode van de Loirevallei. In de loop der tijden werden de meeste kastelen staatsbezit, andere kastelen kwamen in het bezit van private families. Nu zijn er ongeveer 50 kastelen waarvan vele momenteel nog volledig of gedeeltelijk bewoond zijn.

Map - 2009 - De Loire

Op onderstaande kaart staat aangegeven welke plaatsen/kastelen we hebben bezocht. Als op de icoontjes wordt geklikt, zie je de naam van de betrokken plaats.

Detailverslag

03.04.2009 - De heenreis

Na de mobilome te hebben afgehaald en ingeladen, vertrekken we rond 19u. We rijden tot ongeveer 22u en overnachten op een parking langs de autostrade naar Parijs, ergens tussen Cambrai en Campiègne. Het vervelende aan overnachten op een parking langs de autostrade is dat het er ook volledig dichtslipt met vrachtwagens. Je hebt niet alleen het lawaai van laat arriverende en vroeg vertrekkende trucks, maar ook van motoren die regelmatig aanslaan bij koelwagens. Die eerste nacht stonden we vrij dicht (zonder het vooraf te weten) bij zo'n koelwagen ... volgende keer beter uitkijken waar we ons parkeren.

De ochtend erop rijden we na het ontbijt door tot in Beaugency, onze eerste echte stop aan de Loire.

04.04.2009 - Van Beaugency tot Blois

Rond 12u30 komen we aan in Beaugency, waar we op een parking voor mobilhomes vlak aan de Loire een mooi eerste zicht hebben op de oudste brug over de Loire. Na het middageten gaan we er eens te voet naartoe en gaan we ook eens langs de kasteelruïne van Beaugency die dateert uit de 11-de eeuw.

Daarna rijden we door naar in Chambord, zondermeer het meest indrukwekkende en bekendste kasteel in de Loire-streek en deel van het Unesco-werelderfgoed. Men vermoed dat de eerste ontwerpen van het kasteel van de hand van Leonardo Da Vinci zijn. Binnenin vormt een indrukwekkende trap van 2 in elkaar gevlochten spiralen het centrale punt dat de indrukwekkende vertrekken met elkaar verbindt (de oorspronkeleijke tekeningen zouden zelfs hebben bestaan uit 4 in elkaar gevlochten trappen, maar omdat Leonardo Da Vinci op het moment van de bouw reeds overleden was en men aan de complexiteit van dit ontwerp niet aan uit kon, is het tot 2 spiralen beperkt gebleven). Bijzonder zijn ook de vele torentjes waar je op de hoogste verdieping kan tussen lopen.

Rond 16u rijden we door naar Blois. Daar vinden we een plek waar een reeks van mobilhomes vlak naast de Loire geparkeerd staan. We sluiten bij aan. Het is een veel rustigere plaats dan waar we de nacht ervoor hebben gestaan ... alhoewel: waar we staan ligt midden in de Loire een eilandje dat vol met kwetterende watervogels zit. Maar dit nemen we er graag bij. Een bezoek aan Blois staat voor morgenvoormiddag op het programma.

xOfficiële site Beaugency
xOfficiële site Chambord
xOfficiële site Blois

05.04.2009 - Van Blois tot Chaumont

Na het ontbijt trekken we het stadje Blois in. Het kasteel hebben we vrij snel gevonden, maar bezoeken het niet binnenin. We maken een korte wandeling in de buurt, maar zijn niet echt onder de indruk van het stadje zelf. Het is op de meeste plaatsen nogal vervallen en vuil. Bij het terugkeren naar de mobilhome passeren we nog langs de Sint-Niklaas kerk.

Rond 10u zijn we op weg naar de volgende bestemming: het kasteel van Cheverny. Om er te kunnen parkeren hebben we wat problemen, want er is net een marathon bezig met aankomst aan het kasteel, waardoor het er uitzonderlijk druk is. Op de parking waar normaal de mobilhomes staan, vindt deze keer een barbecue plaats. We vinden nog een plekje op een wei die n.a.v. het evenement als parking dienst doet. Het in de 17-de eeuw gebouwde kasteel is heel strak en komt vorstelijk over. De voorzijde van de gevel is barok, de achtergevel heeft een oudere vormgeving. De gevel is strikt symmetrisch. Binnen zijn alle kamers nog bemeubeld. We nemen stiekem wat foto's ... tot iemand van het personeel aan Lisa vraagt om niet te 'flitsen'. Dat felle licht zou niet goed zijn voor de talrijke schilderingen en wandtapijten (die trouwens in de verschillende Loire-kastelen vaak uit Vlaanderen afkomstig zijn). We maken nog een korte wandeling in de tuin. Als we langs de souvenierwinkel naar buiten gaan, vallen de vele souveniers van Kuifje op. De reden is dat het kasteel van kapitein Haddock (kasteel Molensloot) zou zijn gebaseerd op dat van Cheverny. Hergé liet wel de twee zijvleugels weg, omdat het kasteel anders te breed zou zijn.

Rond 13u staan we op de parking van kasteel Beauregard. Het is er rustig want het kasteel is nog niet open in de maand april. We kunnen het kasteel wel langs buiten bezoeken. Ondertussen laat het zonnetje zich van haar beste kant zien. Heel aangenaam. We eten het stokbrood dat we die ochtend in Blois gekocht hebben en lopen daarna rond het kasteel dat is omgeven met grote graspartijen.

Daarna rijden we naar het kasteel van Chaumont. De parking ligt langs de Loire en er staan reeds een aantal campers. We schuiven bij aan en besluiten hier de nacht door te brengen. De camping die enkele honderden meter verderop ligt, is immers nog niet geopend in de maand april. Morgen moeten we echt wel een camping vinden om ondermeer vers water in te slaan en het andere te lozen. Het kasteel van Chamont ligt wat hoger gelegen en heeft dus een goed uitzicht over de Loire. Het is in de 15-de tot 16-de eeuw gebouwd en is tot op de dag van vandaag een heel verzorgd kasteel. Ook mooi bewaard zijn de indrukwekkende paardestallen en boerderij. Haast onbegrijpelijk dat dit alles niet meer gebruikt wordt.

xOfficiële site Cheverny
xOfficiële site Beauregard
xOfficiële site Chaumont

06.04.2009 - Van Chamont tot Montlouis

We staan op met mist boven de Loire, maar de blauwe lucht is al zichtbaar: het wordt een prachtige lentedag. Vanuit Chaumont rijden we naar het kasteel van Chenonceaux. Het blijkt het meest bezochte Loire-kasteel te zijn en is gebouwd over de Indre, een van de zijrivieren van de Loire. We verschieten wel even van de inkomprijs (36 EUR voor ons samen, terwijl de andere kastelen meestal rond de 22 EUR was), maar het kasteel heeft dan ook heel wat te bieden: binnenin is het volledig bemeubeld en prachtig onderhouden en buiten zijn er mooie tuinen (alhoewel je niet van al te dichtbij mag zien...). Ook hier is er aan het kasteel een schitterende en goed bewaarde boerderij verbonden.

Rond 12 zijn we rond. We eten op de parking van Chenonceaux onze zelfgemaakte smosjes op. Onze volgende halte is Amboise. Het kasteel zelf bezoeken we deze keer niet langs binnen. We nemen wel wat foto's van de buitenkant. Waar de ingang is, heerst een gezellige drukte. Het voelt er bijvoorbeeld een stuk aangenamer aan dan in Blois. We genieten van het zonnetje op een bank en van een ijsje.

Mama heeft op de kaart een camping ('Les Peupliers' in Montlouis) gevonden die op 31 maart zou moeten zijn opengegaan en die op onze route ligt. Maar voor we er naartoe rijden, stoppen we nog even bij de pagode van Chanteloup, wat als enige nog rest van het kasteel van Chanteloup. We gaan echter niet tot vlak bij de 40 meter hoge toren... ze vragen een slordige 28 EUR... dat vinden we pure geldklopperij (wetende dat we in Chambord voor 22 EUR binnen mochten). Papa trekt dan maar vluk enkele fots's met de telelens.

Als we op de camping 'Les Peupliers' in Montlouis sur Loire aankomen is deze volledig leeg, is de slagboom aan de inkom naar benden en staat er een bordje 'ferme' op... nochtans ging de camping volgens onze informatie open op 31 maart. Als deze echt gesloten is, zijn we wel stilaan de 'klos'. We moeten immers dringend water bijtaken e.d. Mama ziet dat de deur van de receptie open staat en het lijkt dat er een leverancier iets aan het afzetten is. Daarom gaat ze vragen of de camping echt gesloten is... wat blijkt: ze gaat vandaag om 15u open en het is op dat moment 15u30. De eigenaar draait het bordje om van 'ferme' naar 'ouvert' en we zijn bij deze zijn eerste gasten van het nieuwe seizoen. Om de douches te gebruiken, vraagt de eigenaar nog even te wachten tot 18u want ze zijn deze nog volop een grote schoonmaakbeurt aan het geven na het hele winterseizoen niet te zijn gebruikt. Maar onze eerste indruk is alvast OK. We koppelen de electriciteit aan en zetten onze stoeltjes buiten om nog wat van de zon te genieten. Jonas en Lisa trekken naar het speeltuintje op de camping. Kort daarna komen er nog enkele campers bij op de camping staan. Later die avond keert het weer volledig om en krijgen we nog een fikse aprilse gril te verwerken met onweer en stortregen. Op het internet zien we dat de komende dagen er alvast meer wolken en kan op regen zullen zijn.

xOfficiële site Chenonceaux
xOfficiële site Amboise
xOfficiële site pagode van Chanteloup

07.04.2009 - Van Montlouis tot Azay-le-Rideau

We hebben gisteren een aantal keren reclameborden gezien voor het 'aquarium du val de Loire', wat in de ANWB-gids wordt omschreven als één van de drukst bezochte attracties van het Loiredal en dat het grootste zoetwateraquarium van Europa zou moeten zijn. Omdat het weer wat minder is, besluiten we er heen te gaan. Het ligt amper op 10 minuten rijden van de camping in Montlouis. We zijn er ruim te vroeg: het aquarium gaat pas om 10u30 open. Bovendien is er van dat drukke bezoek waar ANWB over schrijft bitter weinig te merken... wel een grote parking, maar we zijn de enigen. Wellicht is de paasvakantie nog net iets te vroeg voor de grote volkstoeloop. Rond de middag komen we terug buiten. Ondertussen is het zonnetje hier een daar door de wolken gebroken. Het wordt alvast een betere dag dan wat we gisterenavond vermoed hadden.

We stoppen onderweg nog even in een Lidl voor een stokbrood en rijden dan door tot op de parking van Villandry. Na het middageten bezoeken we de indrukwekkende tuinen van het kasteel. We lopen er zeker 2 uur rond, gewoonweg prachtig en dan staan de meeste bloemen nog niet in bloei. Wat moet dit binnen enkele weken wel zijn...!

Vanuit Villandry rijden we door naar Azay-le-Rideau, waar we op een camper-standplaats (met als je wil zelfs mogelijkheid om electriciteit te hebben) vlak aan het kasteel meteen ons overnachtingsplekje vinden. Het kasteel van Azay-le-Rideau is grotendeels omgeven door de Indre, een zijrivier van de Loire, die zich rond het kasteel slingert.

Na het bezoek kopen we in het dorpje nog brood en tegen 17u zijn we terug aan onze mobilhome. Ondertussen is de parking goed volgelopen met campers. Gelukkig dat we er dus zo vroeg bij waren. Vlak naast de parking voor mobilhomes is er een camping... maar die is echter nog niet open. 's Avonds komen er nog heel wat auto's langs om jonge voetballertjes af te zetten voor hun training op het veld dat vlak aan de parkeerplaats gelegen is.

xOfficiële site Villandry
xOfficiële site Azay-le-Rideau

08.04.2009 - Van Azay-le-Rideau tot Saumur

Vandaag staat onze laatste kastelendag op het programma. De eerste bestemming is Langeais. Als we er aankomen regent het licht. Het is even zoeken naar een parkeerplaats, maar die vinden we uiteindelijk aan het station. Van daar wandelen we tot aan het kasteel. We gaan er echter niet binnen. In een lokaal supermarktje kopen we alvast onze stokbroden voor deze middag.

We rijden vervolgens door naar Ussé, het kasteel van doornroosje. We eten er op de parking en bezoeken daarna het kasteel. Het weer is ondertussen wat verbeterd en het is gestopt met regenen.

Onze laatste bestemming is Saumur. We parkeren langs de Loire en stappen tot boven. Het kasteel heeft een mooi uitzicht over de Loire en gebouwen errond.

Om zeker te zijn dat we op tijd terug thuis zijn (om de mobilhome nog af te wassen en op vrijdag 10 april voor 10 uur terug te kunnen inleveren, besluiten we al een deel van de terugweg af te leggen. We rijden deze keer niet via Parijs (zoals de heenrit), maar rijden via Anger langs Le Mans en Rouen. Die nacht slapen we op een parking langs de autostrade iets voorbij Le Mans. Net zoals in de heenrit worden we in onze slaap stevig gestoord door steeds opslaande motoren. Als we nog een volgende keer met de mobilhome op reis gaan, moeten we hier echt iets op vinden.

xOfficiële site Langeais
xOfficiële site Ussé
xOfficiële site Saumur

09.04.2009 - De terugreis

Na een onrustige nacht, vertrekken we rond 9u. Rond 13u zijn we terug thuis in Heist-op-den-Berg. We zorgen dat de mobilhome nog volledig gekuisd is zodat we hem morgenvroeg terug kunnen inleveren.

Het was een mooie en leuke vakantieweek. Voor herhaling vatbaar.